När det är dags att börja fundera på vad som ska göras under dagen för baby showern – hur ska det gå till, när ska vi göra vad osv. så tror vi att detta inlägget kommer väl till hands. Här har vi nämligen spånat på hur ett upplägg & tidsschema för en baby shower kan se ut. 

Hur länge?
En baby shower pågår normalt i 2-4 timmar. För de blivande föräldrarnas skulle är det nog en bra idé att inte överskrida det. Men ha i åtanke att det kan bli försenat om du ska lura dit dem, det finns förstås alltid anledningar till att sådant drar ut på tiden.

När?
Vanligast är att man anordnar baby showern på en helg och att föräldrarna kommer någon gång mellan 12-14. Ju längre upplägg desto tidigare bör du förlägga baby showern.

… och hur?
Ja, nu snackar vi! Hur lägger vi upp det? Det ska ni få se!

 

Upplägg & tidsschema för en baby shower

I det här exemplet så startar baby showern vid 14.00 på en lördag. Du känner förmodligen de blivande föräldrarna bäst, så fundera över om de är punktliga eller om du tror att de kommer att dyka upp långt efter utsatt tid. Kom också ihåg att alla gäster bör vara på plats i god tid innan. Om någon är försenad får den personen snällt vänta någon annanstans för att inte avslöja överraskningen! 

A&O är också att maten är färdig innan ni kör igång! Om ni ska äta mat tillsammans kan ni sätta på kaffe när ni ätit, men annars – se till att termosar är uppfyllda och att allt är färdigt, annars kommer det här tidsschemat utan tvekan fallera. 

 

14.00 – SURPRISE!

Överraskningen går som smort och ni kramas och minglar en stund. Beroende på hur många gäster som är med på baby showern så kan det vara en god idé att utöka tiden för minglet om ni är många eller det är de som kommit långväga. Låt det dock inte dra ut på tiden alltför länge! En god idé är att informera gästerna om att de, när de hälsat på de blivande föräldrarna, direkt kan gå till gästboken och skriva i den, så har de något att göra under tiden som övriga gäster minglar.

14.30 – MAT & DRYCK

Det är dags att fylla på energiförrådet lite, om ni serverar mat kanske det är många som inte har ätit sedan frukost. Sätt er till bords eller fortsätt minglet med en tallrik på stående fot. Om ni har både mat och fika kan även detta behöva en extra halvtimme. Men tänk också på att det kanske blir lite väl mycket att äta mat och sedan köra fika direkt inpå. Så om ni har upplägget med mat & fika – flytta fikadelen till 16.30.

15.30 – LEKAR & AKTIVITETER

Hur många lekar ska ni ha? Vi rekommenderar max 4 stycken olika aktiviteter, annars blir det förmodligen för mycket. Här har vi ett inlägg om lekar, om ni ännu inte har bestämt er. Och ju fler gäster – desto svårare kommer aktiviteterna bli att rodda. Men här behövs ett eget litet tidsschema för att den här ska gå smidig, och det är verkligen en bra idé att den här posten gör det. Vem ogillar inte när aktiviteter känns oorganiserade och flamsiga så till den milda grad att knappt något görs.

16.30 – PRESENTÖPPNING (& EVENTUELL FIKA)

Som sagt, om ni hade upplägget med mat så kan ni köra fikan nu. Då har nog maten hunnit sjunka ner och det kan behövas en ny energipåfyllning. Samtidigt som ni roddar med fikan – låt de blivande föräldrarna öppna presenter. Du som värd för också notera vem som gett vad, det är annars lätt för gravidhjärnan att glömma. Så ha ett litet papper redo och skriv ner vem som gett vilken present (om det är så att hela överraskningen drar ut på tiden, så kan du faktiskt ta tillfället i akt, om tid finns, att höra med vardera gäst innan de blivande föräldrarna kommer och skriva ner listan redan då!). 

17.00-17.30 – DAGS ATT GÅ HEM!

Ha gärna i åtanke att vissa gärna stannar en stund till. Försök att, som värd, inte ha saker planerade efter baby showern så att du också har möjlighet att stanna om det drar ut på tiden. Oavsett så måste någon städa, och vi rekommenderar starkt att detta görs när de blivande föräldrarna gått hem.

Previous Post
Next Post

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *