Det blir allt vanligare att ha så kallade photo booths på olika typer av fester, så varför inte ha ett photo booth på baby showern också? Det kommer garanterat bidra till skratt och skapar förstås minnen som de blivande föräldrarna sedan kan ta med sig i livet. I det här inlägget berättar vi hur du enkelt sätter upp ett photo booth så att gästerna kan ta lite roliga, spexiga bilder under showerns gång. Fördelen är också att ni inte behöver ha en dedikerad fotograf!

Så gör du ett photo booth på baby showern

Du behöver:

  • En kamera
  • Ett stativ
  • Ev. en fjärrkontroll
  • Ev. en bakgrund
  • Ev. props

 

Gör såhär:

Börja med att fundera ut var någonstans, där ni tänkt ha er baby shower, det kan passa sig att ha ett photo booth. Välj gärna en lite avskild plats så att inte alla gäster kan stå och titta medan folk tar bilder (det lär göra det hela något stelare).

Backdrop

En snygg grej är att ha en skylt som pekar dit där ni ställt upp er photo booth. Om du ska ha en bakgrund så är det en god idé att ha photo boothet mot en vägg så att bakgrunden går att fästa på något. Här nedan kommer några förslag på bakgrunder, eller backdrops som det ofta kallas! Kom ihåg att kika på måtten så att du är medveten om hur stor bakgrunden är. Tips: Partykungen har massa snygga backdrops!

bakgrunder bakgrund backdrops backdrop för en photo booth på baby showern babyshowerbloggen

1. Backdrop grön vägg HÄR / 2. Backdrop i guld HÄR / 3. Draperi med blommor HÄR / 4. Ballonggirlang med draperi HÄR

Fotoprops á la baby shower

Ha ett litet bord eller en pall eller liknande där du kan lägga dina eventuella props. Props är så kallad fotorekvisita som kan användas för att spexa till bilderna lite grann. Vanligt är att man har mustasch, hatt eller liknande, men det finns också specifika fotoprops för just baby showers. Man kan även ha en ”Instagramram”, dessa finns på till exempel Bröllopsdekorationer.se (med texten ”Best Day Ever”) eller på Partajshop.

photo props fotorekvisita för en photo booth på baby showern babyshowerbloggen

1. HÄR / 2. HÄR / 3. HÄR / 4. HÄR

 

Kör en genomgång

Om du vet med dig att gästerna kanske rent generellt inte är supertekniska kan det ju var toppen att ta 2 minuter för att gå igenom hur man gör. Och då går det oftast att ställa in kameran på att den ska ta cirka 10 bilder efter 10 sekunder. Visa gärna gästerna exakt hur man gör, genom att demonstrera. På lite dyrare kameror kan man oftast ha en IR-fjärrkontroll till kameran så att personerna som tar fotona helt enkelt bara kan trycka på knappen för att kameran ska knäppa en bild. Se över dina möjligheter, helt enkelt.

Och efteråt…

Använd en tjänst som till exempel Dropbox för att dela bilderna med alla deltagare från baby showern. Det går att generera länkar till mappar på Dropbox så att du enkelt, och utan att förstöra bildernas kvalitet (vilket tyvärr sker när man delar på Facebook), kan dela alla bilder med gästerna.

OBS! VIKTIGAST AV ALLT!

Om du har en systemkamera; tänk på att 1. ha i minneskortet i kameran och se till att det är tillräckligt med plats på det. Det skulle garanterat bli ett riktigt antiklimax att behöva börja radera bilder mitt i allt (och du lär ha annat att göra!). 2. Ställ in kameran på rätt inställningar (det kanske är en bra idé att köra auto direkt?).


Vill du pinna det här tipset till din Pinterest? Då kan du använda bilden nedan om du vill! ❤

Previous Post
Next Post

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *