Nu börjar vi prata riktigt jobbiga grejer; budget till en baby shower! Det är inte alls ovanligt att en överskrider budget när det kommer till baby showers, mycket på grund av att en glömmer många av posterna som ska vara med. Därför har vi gjort en inköpslista och skrivit upp en rimlig mängd av till exempel dekorationer. Vi hoppas att detta ska vara en fingervisning. Och glöm inte att baby showers enligt vår svenska tradition är en typ av knytis, i form av att folk bidrar med sin beskärda del! Det är inte 1-2 personer som ska stå för hela kalaset. 

Budget till en baby shower babyshowerbloggen babyshower babyshowertips showetips budgettips

Lokal

Den här posten är förutsatt att ni bestämt er för att hyra lokal.

Dekorationer

Här är det en bra grej att börja med att kika på vad för dekorationer en vill ha. Ni kanske tycker att det räcker med lite ballonger medan andra gillar att slå på stora trumman och går all in. Därför har vi gjort en checklista på vilka dekorationer som kan tänkas behövas, och om ni börjar med att kika på den för att avgöra vilka dekorationer ni ens är intresserade av så blir det därefter lättare att kolla på vad det kommer kosta. OBS! Om tanken är att ha heliumballonger – tänk på att helium är ganska dyrt. Antingen får ni åka till en viktig som kan fylla upp dem på förmiddagen då baby showern ska äga rum och köpa ballonger + helium där eller så kan man köpa helium på tub. Glöm heller inte att engångsartiklar så som muggar, glas, tallrikar och bestick ingår hår. Likaså muffinsformar, blommor, eventuella godispåsar och bägare. 

Lekar & aktiviteter

Denna är lätt att glömma. Bestäm först vilka lekar ni vill ha på er baby shower för att därefter kunna se vad som behövs – kanske behövs det barnmat, choklad, blöjor, bodies… ja, det beror förstås på vilka lekar ni vill göra. Likaså vad gäller andra aktiviteter. Spana in vårt inlägg med de 20 bästa lekarna & aktiviteterna till baby shower eller kika i lek & aktivitetskategorin. Ska ni ha en polaroidkamera behövs film till, och ska ni ha ett photo booth kanske ni vill ha lite props till det. Eller om ni vill köpa så kallade advice cards

Mat & dryck

Detta är svårast att budgetera för det beror förstås helt på just ert upplägg! Catering, eller laga själva, ska ni ens ha mat eller kör ni god fika? Ja, det finns många frågor som avgör denna budgetpost och därför kan vi inte avgöra detta för er. Men när ni har besvarat dessa frågor i kombination med hur många som kommer så blir denna ganska lätt att räkna ut. Däremot är det många som glömmer poster som kaffe, mjölk, te, läsk, mineralvatten och is. Ska ni baka själva? Spana in våra budgetbak för de går att göra superfestliga. Det måste inte vara mycket, och hellre gott än snyggt (säger vi!). Notera också eventuella dekorationer till ert bak, detta kan ligga antingen under denna budgetpost eller under ”dekorationer”. 

Party favours

Detta är väldigt vanligt på den amerikanska kontinenten, att gästerna får med sig ett minne hem. Men här måste vi nog faktiskt säga att såvida minnet inte är något som folk faktiskt vill ha framme/spara – hoppa det. Det måste inte vara något där det skriker ut “ANNAS BABY SHOWER 2020” – utan det kan vara en påse godis till exempel. 

Och sen då?

När du väl kunnat sätta upp allt detta kan det vara en god idé att börja dela upp post för post. Säg att ni har budgeterat 750 kronor till festdekorationer, är det en summa ni tycker är rimlig eller är det en summa ni räknat ihop utifrån vilka dekorationer ni faktiskt vill ha? Skriv ner vad för specifika dekorationer (till exempel ballonger, helium, konfetti, en gästbok och ett ordensband). Här är Google Docs grymt för att kunna dela dokument er emellan, och för att kunna använda kalkylark helt gratis. Gör likadant under varje post; skriv ner varje liten beståndsdel som kan kosta pengar. Fundera ut var ni kan handla saker, ett tips är att ta en sväng till Ö&B för att köpa till exempel muggar, tallrikar, läsk och kaffe. Färskvaror får ni förmodligen hitta i er matbutik. Dekorationer finns ett helt gäng, vi kan rekommendera butiker som Partykungen, Bluebox, Partyhallen & ZingZingLand.

När du är färdig med detta, räkna ut hur mycket varje deltagare ska swisha och sedan är det dags att börja handla! Det var våra tips för hur du sätter upp en budget till en baby shower.

Previous Post
Next Post

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *